Transmissie ( variorollen, druk- trekveren )

Hoe werkt de transmissie nou precies, hier even een snelle filmpje:

Je variabele transmissie of CV regelt bij scooters de overbrengingsverhouding tussen krukas en eindvertraging. Het is belangrijk dat deze goed afgesteld staat des te meer rendement haal je eruit. Het systeem bestaat uit een drijvende poelie, dit is je variateur met de rollen, en een gedreven poelie, waar ook je koppeling bij op zit.

Er zijn 3 dingen belangrijk bij het afstellen:

– Drukveer, deze biedt weerstand om de variateur te laten werken en houd de snaar op spanning. ( Is er dus meer vermogen, en onstaat er snaarslip dan is een sterkere drukveer nodig, de meeste originele drukveren zijn goed tot een 5 pk. )
drukveer
– Rollen in de variateur, zorgen voor de massa kracht die het variateurhuis laat bewegen en de snaar laat stijgen in de poelies.
rollen
– Trekveren in je koppeling, zorgen voor het aangrijpmoment van je koppeling.
trekveren
Je koppeling werkt tot hij is aangegrepen tegen het huis, daarna doet de overbrenging zijn werk pas.

De belangrijkste twee zijn de drukveer en de rollen. Als eerste begin je altijd met de drukveer, om te bepalen welke je nodig hebt is hieronder een schema opgesteld, maar in de regel: pas bij snaarslip of blijvende dips een sterkere drukveer, of bij grotere vermogens een sterkere drukveer.

Een dip kan ook liggen aan het feit dat het oppervlak van een van de poelies onregelmatig verloopt.

Richtlijnen ( even uitgaande van Malossi drukveren omdat deze het meest voorkomen, worden gebruikt.)

– Originele cilinder : vrijwel altijd originele drukveer
– 50cc gietijzer: origineel of wit
– 50cc aluminium middeltoerig: wit of geel
– 50cc aluminium hoogtoerig: geel of rood.
– 70cc gietijzer laagtoerig: geel
– 70cc aluminium middeltoerig: geel of rood
– 70cc aluminium hoogtoerige: rood.

Vervolgens bepaal je het juiste rollengewicht door te testen. Begin 1 gram lichter dan het originele gewicht voor jouw merk motorblok. Stel dit af zodat je het beste accelereert naar de topsnelheid zonder dips.

LET OP!!! –> Bij alleen een onbegrensd motorblok, hoeft er niks aan de transmissie afstelling gewijzigd te worden. Deze dient als origineel fabrieks af te blijven staan.

Als laatste kan je aan de gang met de trekveren, afstellen hiervan mag niet al te moeilijk zijn, het juiste toerental vinden, waarbij deze het beste aangrijpt.

De sterkte van Malossi trekveren in volgorde zijn voor deze merken:
Minarelli : wit – geel – rood
Honda / Kymco / Peugeot / Piaggio : geel & rood
Kymco / Peugeot / Piaggio = 105mm : wit – groen – paars – blauw
voor Piaggio Zip / Sfera = 107mm : geel – rood – blauw

Tot slot: een goed afgesteld transmissie, zorgt voor een hoge topsnelheid en goed accelereren zonder dips, en verminderd de slijtage. Regelmatige controle is noodzakelijk. Bij een zeer goed afgestelde transmissie merk je geen tot bijna geen verschil van 0 tot topsnelheid.

2 antwoorden
  1. nico
    nico zegt:

    hay ik heb een keeway met een snelle hoogtoerige 50cc merk top er zat bij geleverd gele rollen groene trekveren als je weg trekt hoor je de koppeling in twee stappen {op schakelen ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen tot 40 km duurd best wel lang daarna schiet hij door tot teller geeft maar 80 aan en dan gaat hij nog wel ff door weet jij een oplossing vr gr nico

    Beantwoorden
  2. Jasper Tielen
    Jasper Tielen zegt:

    Hoi,

    Ik heb een X8R-X met Leo Vinci TT uitlaat en wil een malossi Multivar monteren.

    Nu krijg ik hem niet meer naar de 75 op de teller.

    Ik heb de gele drukveer die meegeleverd is ook gemonteerd en ook de meegeleverde 8 gram rollen.

    Hij trekt wel beter op dan voorheen maar gaat krap 60.

    Wat kan ik het beste doen?

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *