Scooter afstellenTips afstellen scooter

Cilinder (de)monteren


Benodigdheden:

– Cilinder kit ( Cilinder, cilinderkop, zuiger, naaldlager, zuigerpen, 2 circlips, zuigerveren )
– Pakkingen
– Gereedschap
– Momentsleutel en drijifpennen
– Pakkingschraper

LET OP- Gebruik circlips met een oogje of liefst geen. Met 2 ogen moet periodiek vervangen worden.

Demonteren van de oude cilinder:
Draai de kopmoeren kruislings los.
Pak de cilinderkop eraf.
Schuif de cilinder eraf.
Haal met een goede punttang de circlipjes uit de zuiger. Leg voor dat je dit doet een doek onder de zuiger, zodat de circlipjes niet kunnen vliegen in het blok. Haal vervolgens de pistonpen eruit. Als hij niet wil. Ondersteunt iemand anders de drijifstang aan de andere kant, terwijl iemand anders voorzichtig de pistonpen eruit tikt met een drijfpen. Anders heb je kans dat je je krukas kapot slaat.
Je kan nu de zuiger er af halen. Vang de drijfstang op. Haal het oude naaldlager eruit. Haal de oude voetpakking van je carter. Schraap het eventueel eraf met de pakking schraper en maak het goed schoon.

Monteren van de nieuwe cilinder:

Leg de nieuwe naaldlager in de krukas. Bevestig 1 circlip in de zuiger en steek aan de andere kant de zuigerpen er voor een klein beetje in. Leg de zuiger nu op de krukas en duw te zuigerpen tot hij helemaal in de zuiger zit. Als hij vast zit bevestig je het 2e circlipje aan de andere kant. Beweeg de zuiger voorzichtig en kijk of hij goed vast zit.

Leg de pakking op zijn juiste plaats en smeer 2 takt olie op de cilinderwand ( niet te veel ). Druk nu de zuigerveren goed tegen de zuiger, zorg dat ze goed aansluiten in het puntje van de zuiger. Schuif nu voorzichtig de cilinder over de zuiger, terwijl je de zuigerveren indrukt. Doe het rustig en met beleid. Makkelijkste is nu om je ontsteking handmatig te draaien zodat de zuiger op en neer gaat, hou wel je cilinder vast. Leg nu de koppakking op zijn plek. Pak nu de cilinderkop met de bouten en bevestig deze op de cilinder. Zorg dat alle pakkingen goed aansluiten.

Tenslotte draai je de bouten kruislings vast. Altijd kruislings, zodat je de cilinder recht aandraait en hij niet scheef gaat. Hieronder een lijst met aandraai-momenten, want te hard draaien betekent breken en dat betekent uitboren en dat betekent dubbel werk.

Aandraai-moment:

Minarelli 50/70 cc gietijzer:

14 Newtonmeter.

Minarelli 50/70cc aluminium:

12 Newtonmeter

Peugeot 50/70 cc aluminium:

11 Newtonmeter

Piaggio 50/70cc gietijzer:

12,5 Newtonmeter

Piaggio 50/70cc aluminium:

10,5 Newtonmeter

Morini 50/70cc gietijzer:

13,5 Newtonmeter

Morini 50/70cc aluminium:

11,5 Newtonmeter

Wil je nog een duidelijkere beeld van de Howto? Kijk dan de Howto VIDEO cilinder/zuiger monteren